Tram 1348 is terug na zijn restauratie!

Motrice 1348 rénovée - 20.06.2018
Motrice 1348 rénovée – 20.06.2018

Dit unieke voertuig vertrok uit Brussel op 8 april 2017, toen nog met het nummer 1428. De bestemming: de werkplaatsen van ARTERAIL in Nancy in Frankrijk. Daar werd deze tram ingrijpend gerestaureerd. Iets meer dan een jaar later is hij terug in Woluwe, nu met het nummer 1348.

Dat verdient een woordje uitleg: deze tram is de enige overblijver van een kleine reeks van 16 oude voertuigen die de Tramways Bruxellois na de “standaardisering” van haar voertuigenpark in de jaren 30 in dienst heeft gehouden. Begin jaren 60 ging deze motorwagen definitief aan de kant en werd hij bewaard, onder het toenmalige nummer 1969. Bij een eerste restauratie spraken de verschillende bronnen over de nummering van dit voertuig elkaar echter tegen. Toch kreeg de tram na die eerste opfrisbeurt in 1974 het nummer 1348. In 1989 werd dat bij een uitgebreidere restauratie plots 1428. Maar ditmaal heeft de volledige ontmanteling van het houten interieur eindelijk voor eens en voor altijd duidelijkheid gebracht: op verschillende locaties in de tram vonden we het nummer 1348! Zo kunnen we eindelijk de juiste beschrijving opmaken van deze fantastische, klassieke tram: motorwagen 1348, uit de serie 1336 tot 1373, gebouwd door de Ateliers Métallurgiques de Nivelles in het jaar 1914.

De renovatie door ARTERAIL, onder supervisie van het MSVB en de MIVB, ging zowel over de techniek als over het uiterlijk van de tram: de elektrische en pneumatische installaties zijn vernieuwd, de assen, de koppelingen, de compressor en andere belangrijke onderdelen zijn gereviseerd, de houten structuur is hersteld en opnieuw gevernist (alleen de houten vloer is nieuw), de onderdelen uit koper en messing zijn geschuurd, de lederen lussen zijn vervangen, het dak kreeg een nieuwe bedekking en de hele tram is opnieuw geschilderd. De kers(en) op de taart: alle veloursen kussens in 1e klas en alle gordijnen zijn vervangen door identieke stoffen, mét het monogram “TB”!

De volgende weken zetten onze mensen de laatste stappen voor het opnieuw in dienst stellen van de tram: een controle van alle elektrische circuits, invetten, proefritten voor de tractie en de remsystemen, en een keuring door de MIVB. Er is dus nog werk aan de winkel voor onze vrijwillige technici! We hopen dat we “onze 1348” midden juli kunnen voorstellen aan de leden van het Museum!

Foto’s van de restauratie vind je hier!