Vier mee de 150e verjaardag van de tram in Brussel!

1869 Bois de la Cambre

4008 Meiser, 26 04 2007

1 mei 1869. Een historische datum, met de opening van de allereerste tramlijn in Brussel. Deze paardentramlijn verbindt het Ter Kamerenbos met de Naamse Poort via de Louizalaan. Wat later is er een eerste verlenging naar de Schaarbeekse Poort via het Paleizenplein en de Koningsstraat, uiteindelijk komt er een definitievere eindhalte aan de huidige Sint-Servaaskerk aan de Haachtsesteenweg (Schaarbeek). Na de elektrificatie in 1897 krijgt ze, bij de allereerste lijnnummering in 1906, logischerwijze het lijnnummer 1. Lijn 1 wordt nog verlengd tot het Verboeckhovenplein (de “Berenkuil”), maar in 1929 volgt de afschaffing. Het tracé wordt op dat moment volledig geïntegreerd in dat van tramlijn 3, die haar eindhalte heeft aan het station van Schaarbeek.

Op 1 mei 2019, precies 150 jaar na de inhuldiging van deze lijn, vieren het Museum, de MIVB en het Brussels Gewest deze verjaardag met een pak evenementen op dit historische traject. Klik hier om het volledige programma – vanaf 11 uur – in PDF-formaat te downloaden.

Een tramoptocht: 120 vrijwilligers en 40 voertuigen!

Het hoogtepunt van de viering rond 150 jaar trams in Brussel is de grote tramoptocht in de Koningsstraat, vanaf 14 uur. Niet minder dan 40 voertuigen nemen deel. Vrijwel alle tramtypes uit de rijke Brusselse tramgeschiedenis komen aan bod. Van de paardentrams uit de beginjaren tot lagevloertrams die vandaag door de straten van Brussel rijden. Om de optocht van zoveel verschillende voertuigen in goede banen te leiden, zet het Trammuseum, in samenwerking met de MIVB en Visit Brussels, het gewestelijke toeristische agentschap, 120 vrijwilligers in. Klik hier om de brochure over de optocht in PDF-formaat te downloaden (grootte 7,5 MB).

Een tentoonstelling met een stoomtram op het Koningsplein!

Op het Koningsplein belicht een tentoonstelling het verleden en de toekomst van de tram in Brussel. Een paardentram uit de 19e eeuw staat er zij aan zij met een levensgrote maquette van de volgende generatie MIVB-trams, vanaf volgend jaar op het net. Op 1 mei kan iedereen deze maquette voor het eerst bezoeken. Enkele Buurtspoorwegentrams, die tot 1978 Brussel met de randstad verbonden, vervolledigen de tentoonstelling. Daarbij is ook een unieke, werkende stoomtram die speciaal voor deze gelegenheid wordt overgebracht uit het Waalse Thuin. De tentoonstelling is gratis en doorlopend open, van woensdag 1 mei tot zondag 5 mei, telkens van 11 tot 19 uur.

Ritjes met museumtrams na de optocht!

Meerijden met de oude trams kan op 1 mei tussen 16.15 uur en 19 uur, op twee trajecten die min of meer het tracé van de allereerste tramlijn uit 1869 volgen. Opstappen gebeurt op de Koningsstraat in de buurt van het Warandepark. Ook op 5 mei kunt u meerijden op een gelijkaardig traject, tussen 11 en 18 uur. Reizigers krijgen hun gratis ticket vóór het opstappen op de tram. Onthoud dat de capaciteit van enkele oudere voertuigen beperkt is. De trams bevinden zich allemaal in hun originele toestand, waardoor ze niet toegankelijk zijn voor minder mobiele reizigers en bezoekers met kinderwagens.

Het Trammuseum in the picture!

Het Brusselse Trammuseum is niet alleen aanwezig met zijn 120 vrijwilligers, maar ook met een stand op het binnenplein van het BIP op het Koningsplein. Bezoekers kunnen er de activiteiten van het Museum ontdekken, en een bezoekje brengen aan of een koopje doen in de Retro-Shop, onze winkel met gadgets en boeken over het openbaar vervoer. Al wie interesse heeft in het Museum vindt er ook alle informatie over het lidmaatschap. Lid worden kan ook steeds hier.

Hoe mee komen vieren?

Gezien de verwachte drukte is het sterk aangeraden om met het openbaar vervoer naar de viering te komen. Idealiter neemt u de metro of de trein, omdat enkele bovengrondse lijnen mogelijk hinder ondervinden:

• Metro 1 en 5: stations Kunst-Wet, Park en Centraal Station
  • Metro 2 en 6: stations Kruidtuin, Kunst-Wet, Troon en Louiza

Voor bezoekers die met de trein komen, is het Centraal Station – vlak bij de feestzone – uiteraard de meest praktische bestemming.

Bezoek ook het Museum!

Het Trammuseum is uitzonderlijk gesloten op 1 en 5 mei, maar we ontvangen u graag op andere momenten in 2019: elke woensdag, zaterdag, zon- en feestdag tussen 3 april en 29 september (let op: geen ritjes met museumtrams op woensdag!). U vindt meer details en dienstregelingen op de pagina met praktische informatie . Mis dit niet! U ontdekt tijdens een bezoekje onder meer de grote afwezige tijdens de evenementen van 1 mei: paardentram 7, een tram van de allereerste generatie uit 1869, en één van de oudste bewaarde trams ter wereld! De fragiele toestand van deze bijzondere tram maakt dat een verplaatsing naar het Koningsplein er niet meer in zit. De staat van deze tram vereist speciale zorg: een renovatieprogramma is recent in gang gezet in samenwerking met het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, dat al een gedetailleerde inventaris heeft opgemaakt van het voertuig.

De Week van de Tram – 150 jaar tram in België

Ter gelegenheid van 150 jaar tram in Brussel organiseren ook andere Belgische tramerfgoedverenigingen in de week van 29 april heel wat speciale activiteiten. Hier vindt u alle informatie. We bedanken al deze partners voor hun medewerking:

Bent u journalist? Lees dan ook het persbericht (i.s.m. MIVB en Visit Brussels).

984 av Madoux 16 05 2016

7 av Tervuren, 06 03 2005